האם באמת התקדמנו ביחס  למיניות של נערות

האם באמת התקדמנו ביחס  למיניות של נערות ?

בתי הבכורה הייתה תינוקת יפהפייה.  כבר בבית היולדות נתקלנו בשאלות אם כבר קנינו מנעול לדלת והאם אבא שלה מוכן לגרש את כל המעריצים.

ככל שעבדתי יותר עם נערות והוריהן  שמעתי עוד ועוד  שאלות שמאחוריהן מסתתרת התפיסה שנערות זקוקות להגנה מפני המיניות שלהן ומפני העולם הגדול שינצל אותן .

לפני כל סדנה שואלות אותי אמהות לבנות 12  אם זה לא מוקדם לדבר על המחזור החודשי ועל מיניות .

בקליניקה שואלים אותי הורים איך אפשר למנוע מהמתבגרת  להעלות תמונות חושפניות מדי לאינסטגרם וכמעט תמיד עולה ההתלבטות איפה לשים את הגבול בין לאפשר לנערה חופש ובילוי עם חברים לבין הגנה עליה .

הורים לנערות מתלבטים בסוגיה הזו יותר מהורים לנערים.

נראה שהאגדה על כיפה אדומה והזאב עדיין רלוונטית .

הפחד הגדול של כל הורה לנערה הוא מפני פגיעה מינית .

אם בעבר נלחשו אגדות מפחידות ליד המדורה , היום הסיפורים המפחידים עוברים במרחב הדיגיטילי שהפך להיות מדורת השבט.

מסביב למדורה הזו אנחנו קוראים על נערות שהותקפו  ונוצלו,  על פורנוגרפיה ,סקס אחר מפתה ומפחיד ועל נטיות מיניות ומערכות יחסים שונות ומגוונות.

כתוצאה מהסיפורים האלו הורים רבים חשים צורך להגן על ילדיהם  כשלרוב הצורך להגן על בנות יותר חזק יותר מאשר על הבנים .

עוצמת הגירוי המיני שבו גדלים המתבגרים שלנו ,  לא מוכרת לדור ההורים שגדל על מגזין פלייבוי. רוב ההורים יודעים שהם צריכים לדבר עם ילדיהם על מין , אבל איתם לא דיברו על מין והם לא יודעים איך לדבר עם ילדיהם .

המסר החברתי הוא מבלבל . מחד צריך להגן על הבנות מפני סכנה ופגיעה מאידך מסביב יש הצפה של מיניות ופורנוגרפיה שמאפשרת לכאורה התנסות וחופש אין סופי  .

הפער הזה מוביל לתגובות האופייניות לסכנה.

Fight, Flight or Freeze

  • ( fight )  אלו ההורים שמגיבים בתוקפנות ברגע שהבנות מתחילות להראות סימנים של מיניות. הם  אוסרים על הבנות לצאת מהבית , מרבים להתווכח איתן על התמונות שהן מעלות לרשת ועל הלבוש החושפני , בגיל ההתבגרות – הבית הופך לזירת קרב..
  • ( flight) הורים אלו מתאפיינים בהכחשה ובהתעלמות מהמרחב הפורנוגרפי  אליו חשופות בנותיהן . הם אומרים שהילדות חזקות עצמאיות ואינטילגנטיות ולכן אין צורך להגיד להן מה לעשות . הם שומעים על נערות שהותקפו או כאלו שחשופות לפורנוגרפיה בעוצמה גבוהה , אבל הם בטוחים שלבנות שלהם זה לא יקרה . בסדנאות משותפות שאני מעבירה לאמהות ומתבגרות , כמעט בכל סדנה יש אמהות שמופתעות לגלות שהבנות שלהן מקבלות בווטסאפ הטרדות מיניות וסרטונים פורנוגרפיים ושבבית הספר הן זוכות להערות יומיומיות הנוגעות לגופן . עמדה זו משאירה את הנערות להתמודד בכוחות עצמן עם המרחב הפורנוגרפי .
  • ( freeze.) ההורים שקופאים , הם יודעים שעליהם לדבר עם הבנות אבל הם לא יודעים איך. בכל פעם שהם מנסים לדבר , הם לא מוצאים את המילים והם פשוט לא מדברים .

הצורך לדבר עם הילדים על מיניות בריאה ומערכות יחסים הוא צורך שנמצא במודעות של רוב ההורים ,  מניסיוני – רוב ההורים עדיין לא עושים את זה .

בעבודה הקלינית עם הורים למתבגרות אנו מתבוננים יחד על עומס התפקידים המונח על כתפי ההורים של שנות ה-2000  ומציעה להם בנוסף גם את ההומור והחמלה שהציעה ויסלבה שמבורסקה .

הומור וחמלה .

הומור וחמלה – זוג מהשמים
הוא לא בוגד בה, היא נאמנה לו
אוהבים לבלות בצותא, אז הם מאושרים.
לה יש קביעות, לו רק עבודה זמנית,
אבל לעתים הוא מרויח יותר ממנה.
כשהם נאלצים להיפרד
– שלא באשמתם – לזמן ארוך,
העולם הופך מיד לבל יתואר.

 

 

דילוג לתוכן